LOOSEN UP
力を抜くこと

LOOSEN UP - 力を抜くこと "


師匠: ・・・もっと肩のチカラを抜け。腕も、首も・・・
弟子: はい。しかし、お師匠、そう何度もぬけぬけと言われても・・・。
師匠: ぬけぬけとだと!? お前こそ師匠に向かってぬけぬけと言えるな。
弟子: ・・・?そういう意味では・・・。
   お師匠は、チカラを出すべき場面で、よくチカラを抜けとおっしゃいます。
   私にはどうもピンと来ないんですよ。
   チカラを抜けば、身体が萎えてしまうじゃないですか。
師匠: お前はそうやってすぐ頭の先だけでものを考える。
   心配はいらぬ、完全にチカラを抜いてしまうなど、できはせぬ。
弟子: じゃ、不完全にチカラを抜けということですか?
師匠: そうじゃ!
   人は意識でもってチカラを抜ける部分は限られておる。
   チカラは中心から出て来なくてはならない。
   だが、表層にチカラを込めるから中心のチカラが出にくくなる。
   また、中心のチカラを養い難くもなるのじゃ。
   だから、せいぜい中心の働きの邪魔をせぬようにせねばならぬ。
   表層のチカラは意識でコントロールしやすい。
   だから、無駄な表層のチカラを抜こうと意識することは良いことなのじゃ。
   ねらいはあくまで深層の意識、深層の脳の働き、深層の身体の働きなのじゃ。
   しかし、深層は表層意識でコントロールすることができない。
   だから、せいぜい深層の働きを邪魔しないように。
   表層の部分をセーブすることが大事な方法の一つとなる。
弟子: お師匠のおっしゃる中心から出てくるチカラの、中心ってどこにあるんですか?
師匠: 丹田じゃ。何度も言ってきただろうが。
弟子: だから、その丹田はどこにあるんですか?
師匠: 肚じゃ。
   それは「ここにある」とも言えるが、「どこかにあるものではない」とも言える。
弟子: お師匠、その言い方は論理的じゃないですよね。
師匠: いや、極めて論理的じゃ。
   お前の論理とやらがあまりにも浅いのじゃ。
   お前の論理は、「ある」か、「ない」か、だけじゃ。
   それでは、「なる」という事態がわからぬではないか。
   ハイデッガーと西田幾多郎を読め。
弟子: ええ?突然、ハイデッガーですか?!
師匠: 丹田は煉成してこそ存在するのじゃ。
弟子: それじゃ、チカラを丹田から発すると、どういう良いことがあるんですか?
師匠: パワーの質と強度が全然違うではないか。
   ほれ、これを感じろ!!!
弟子: !!!有り難うございました〜〜〜。
師匠: おい、大丈夫か?
   それよりも、なにより、丹田からのチカラは「元気のチカラ」じゃ。
弟子: じゃ、それ以外から出てくるチカラは何のチカラなんですか?
師匠:「 カラ元気のチカラ」じゃな。
    疲れるだけじゃ。
   やめておけ。
弟子: はい。
    たしかに疲れました。

* * *

LOOSEN UP ! "

Master: Loosen the tension in your shoulders. Also in your arms and neck.
Pupil: O.k. Although being told again and again to loosen up doesn't really help.
Master: What was that?
Pupil: Sorry, I didn't mean to be disrespectful.
You often tell me to loosen up, even in a situation where I should show force.
But I just don't get it. If I loosen up, won't my body go limp?
Master: You always fail to see beyond the surface of things.
Don't worry. It's impossible to completely relax the whole body.
Pupil: So does that mean I should loosen up 'incompletely'?
Master: That's right!
The parts of the human body that can be relaxed consciously are limited.
Real strength should come from the core.
But if you are tense on the surface, it is more difficult for the strength from the core to emerge.

Also it becomes more difficult to nurture your inner strength.
That's why we have to do whatever we can in order not to hinder the workings of the core.
The strength on the surface can easily be controlled consciously.
So it's important to loosen unnecessary tension on the surface.

The aim of our training is always to achieve deep consciousness
and deep functions of the brain and body.

But as we can't control them with the surface consciousness,
we must as much as possible try not to disrupt the workings of the core.
Avoiding excessive use of superficial energy is one important way to do that.

Pupil: You are talking about the strength coming from the core, but where is that core?
Master: The Dan Tian of course! I've mentioned it many times.
Pupil: Yes, but where is the Dan Tian?
Master: In the lower abdomen.
Though, you can say, 'it's there', but at the same time you could also say,
' it's not in any specific place.’

Pupil: Master, putting it that way is not really logical, is it?
Master: Yes, it's very logical.
Your 'logic' is too superficial.
You only think in terms of 'existent' or 'nonexistent'.
That means that you don't know the state of 'coming into existence'.
Read Heidegger and Kitaro Nishida.
Pupil; What? Why Heidegger all of a sudden?
Master: The Dan Tian exists only through training.

Pupil: What is so special about the power that comes from the Dan Tian?
Master: The nature and strength of power coming from the Dan Tian are completely different from ordinary power. Feel this!
Pupil: Ouch! Thank you so much....
Master: Hey, are you ok?

But more than this, more than anything else, the power coming from the Dan Tian is the power of health and vitality.
Pupil: So what kind of power is the power coming from other sources?
Master: It's the ‘ power of empty vitality '.
It'll just make you tired. No sense in pursuing it.
Pupil: Right. I feel tired already.



translated by Barbara Inui




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