武道の身心空間
あなたの中心づくりのために
1・心の領域が身体の領域を攻めている
あなたという人間を仮に心の領域と身体の領域に分けてみよう。
心と身体を全く分けて考えることはできないが、うまく定義すれば、あなたという人間を心という方面から見えてくる領域と、身体という方面から見えてくる領域がある。
そうすると、あなたという人間は、あなたの心という領域とあなたの身体という領域の重なり合いの図として見えてくる。そしてその二つの領域は影響しあっている。
あなたの場合、僕の見るところ、心の領域が身体の領域を攻めていること、
しばしばである。
心の領域には心の感受性、言い分等があり、身体の領域にも同様に身体なりの感受性、言い分があると、想像して欲しい。
そして、あなたの場合、心の領域が身体の領域を、しばしば攻めているのだ。
あなたは、「自分の場合、心のあり様が身体に表れ、体のあり様が心に現れる、正直なのだ」、と語ったことがあるが、
実は、そのようにタイアップしている場合より、心が身体を攻め、その結果、身体が声を上げたり助けを求めたりしていることもしばしばあると思う。
2・心の領域の改善と身体の領域の改善
それならば、改善の方法は何か。
心が加害者で、身体が被害者であることが多いからといって、心に有罪判決を下したとて、何の意味もない。なぜなら、目指すべきは、心と体が一つとなってバラバラでは有り得なかった安定性とその中心、あなたという全体性を獲得することであるから。
したがって、改善の一つの方法は、心の領域の改善と身体の領域の改善を個別に行なって、いいところで二つを改めて結びあわせることにある。
その場合の大方針は、心が身体の方にもっと自主性を与えてやることである。
自我が不安定だと感じると、自我をもっと強くしようとがんばりがちだ。
しかし、人との交わりに幸福感を、自我が解けていくにもかかわらず、
安心感、安定感を感じたことがあるとすれば、それは何故だろう。
その場面では、身体の求めるところ(性的な狭い意味ではない)、身体といういわば一個の人格の求めるところをもう一個の人格である心が信頼して、尊重したのだ。
そして、それは正しかったと実感して心と身体が一体となり、自我の境界があいまいになりながらも、あなたという全体性が実現し、安定し、中心ができたのだ。
あなたの心が、ある人間をあらかじめ判断し、大丈夫だと検定を済ませてから
身体の領域にゴーサインを出したのではない。そういう体験はあるはずだ。
3・心の領域について
あなたの場合、心が身体に対して加害者であることが多いと思う。
しかし、心にしてみれば、身体を攻めてしまう原因、身体を監視したり、管理したりせざるを得ない何かがあったはずである。
心のそのような圧力をできなくしてしまえば、とりあえず楽になるかもしれないが、それでは危険極まりないことになる。精神安定剤か何かで意識朦朧とさせて、そのまま生身を人前にさらすようなことにもなりかねない。
改善のポイントは以下のとおり。
*心の内観…あなたの場合、心の側がやや病的になりがちで、自分で自分の心のコントロールが効かなくなることが多々あるように思う。それをすぐにコントロールしてやろうとがんばるのではなく、まずは冷静にその事態を眺めること。だから、冷静に自分を見つめなおす意味での内観は必要なことだと思う。
内観法にもいろいろあるが、できうる限り、科学的に分析すべきだ。
単なる思い込みに陥らないために。心がどういう状態にあるかのみを分析するのだ。
この段階では価値観を全く入れてはならない。つまり、よいとか、悪いとか、さらに、感謝、という価値観までも、今のあなたの場合は入れてはならないと思う。今のあなたの場合、価値観を少しでもいれるとそれはすぐに超自我の支配するところとなり、その超自我はあなたの自我に指令を送りつけてくる。そして、自我はそれとうまく折り合いをつけられなくなり不安定になり、パニックに陥ったりすることにもなる。
*心の安定…上の方法で内観することによって心がどのように安定したり、不安定になったりしたかを、心理学というより、逆説的だがまるで物理学のように分析するべきだ。
そうして、心のより安定するあり方を探していく。
より安定すれば、自分には思うに任せぬところがある身体の領域にもいらついたり、動揺したりしなくともよい、というゆとりが増えてきて、身体の領域に任せてもよいという安心感が少しずつ強まるはずだ。
しかし、一般に心のコントロールは難しく、また、あなたの場合、心のほうがやや病的になりがちに見える。心の側を改善することに主眼を置くのではなく、身体の健全さにより任せて、身体から元気をもらうつもりになったほうがよい。
4・身体の領域について
あなたの場合、身体は非常に健全だと思う。あちこち身体の不調を訴え、不調や痛みはつらいけれど、それは正常で健全な反応が出ていると見るべきではないか。
現に、あなたはある人との間では、性的という狭い生理反応にとどまらず、もっと深い身体的感性を健康以上に感じ、そこから心身の一体となった幸福感にまで深められ、高められるのだから。
だから、心の領域よりも身体の領域に主眼を置いたエクササイズを行い、主導されながら、あなたの全体性獲得を目指すほうがよいと思う。
改善のポイントは以下のとおり。
*身体の内観…方法はヨーガ的なもの、気功的なもの、太極拳的なもの、ウォーキング、何でもいい。身体の内観の時、あなたの今の状態では、やはりここでも、価値観を入れてはならないし、理論的なものも入れてはならない。まずは、できるだけ、物理学のように身体を内観していく。
価値観や理論的なものを安易に入れてしまうと、身体の内観のエクササイズであるはずが、いつの間にか心の領域の侵入を許してしまい、エクササイズのプロセスが撹乱されてしまう。
心の安定を得たいのに、まずは心の領域を排除して身体に収斂させるのは、やや忍耐が必要だが、ここは我慢が必要。
あなたの場合、心の領域のほうが優位に立とうとする傾向が強いのでなおさら気をつけて、身体の領域は身体に任せて、心は身体のエクササイズを見守る態度に徹するべきだ。
*身体の安定…上のエクササイズで、身体の安定の感覚が徐々により実感されるようになる。ちょっと時間はかかるが、焦ってはならない。
実感されてくると、これは揺るがぬものになってきて、時間やエネルギーをかけただけの力を発揮する。
かなり実感されてきたら、この身体感覚を、そのまま外部環境、対人関係に向けていくようにする。ふつうは対人関係を心の領域の問題として対処しようとするが、ここで養ったような身体感覚の感受性に主導されるように訓練する。
真に落ち着いたような対応、腹の坐ったような対応は、このようなところから醸し出されることになる。
実は、内観といえども内側に潜っていくような感覚だけでは安定性は得られない。
正しい内観は、内へと潜行すると同時に外へと広がっていく感覚だ。
集中的拡散とでも言うべきか。
5・心と身体を一つにすること
このように訓練していくと、何時の間にか、中心感覚らしきものが感じられるようになる。
あらかじめどこかにあるものを探す、という態度ではなく、上のような安定を確かめていくうちに、中心が見出されてくる感じである。
そうして、そういう感覚が感じられ始めたら、既に、心の領域と身体の領域とが一つになり始めているのである。
心の中心と身体の中心を混乱しないように別個に追及してきたはずが、
中心の実感が出てきた頃には、心の中心と身体の中心は既に一つなのだという実感が同時に芽生えているはずである。
心と体が一つと言っても、完全な一つではない。別々の面も常に残る。
それがいいのだ。他者とつきあうとき、どこか違うものがあるからこそ、新しい発見も発展もある、すばらしい出会いになりうるから。
* * *
BUILDING UP YOUR INNER CENTER
1. The mental part is attacking the physical part
Let's assume that we can divide a human being like you into a mental part and a physical part.
Of course it is impossible to think of mind and body as completely separated, but if we define skillfully, it becomes possible to see a part of you from the aspect of the mind and another part of you from the aspect of the body.
By doing this, we can start seeing the human being that you are as a picture of a part called mind and a part called body overlapping each other, and how these two parts are influencing each other.
As I see it, in your case the mental part is frequently attacking the physical part.
I want you to envisage how the mental part has its own sensitivity and opinion etc, and in the same way the physical part has its own sensitivity and opinion.
And, in your case, the mental part is often attacking the physical part.
You might say, " In my case the state of my mind shows up honestly in my body, and the condition of my body is mirrored in my mind.”
But in reality they are not tied up in that way but your mind is attacking your body and as a result there are frequent instances where your body even screams out and asks for help, I think.
2. Improving your mental and physical parts
If so, what is the way to improve this situation?
Even if the mind is mostly the assailant and the body the victim, it makes no sense to judge the mind guilty. This is because our aim should be for the mind and body to become one, to obtain the stability that is impossible to acquire when they are apart, and to gain the inner center, the wholeness that is you.
Therefore, one way of improvement is to remedy the mental part and the physical part individually and then again unite the two at a convenient moment afterwards.
The main objective in this situation is for the mind to grant the body more independence.
When the ego feels itself being insecure, it tends to work hard to strengthen itself.
So why is it, then, that even though our ego loosens up, we get a feeling of happiness and a sense of security and stability when associating with other people?
What the body is looking for in that situation (not in a limited sexual meaning), what the body as one personality, so to speak, is looking for, is trusted and respected by the mind being another personality. And when you experience that as correct, the body and mind unite, and even as the ego's boundary becomes vague, you as a wholeness are realized, stabilize, and develop your center.
This is not the case when your mind judges another person in advance, approves him or her to be safe and gives the go-ahead to your body.
You must have experienced that.
3. About the mental part
I think that in your case your mind is often an assailant towards your body.
But for the mind there must have been something causing it to attack the body, to supervise and control it.
If the mind becomes incapable of putting that kind of pressure on the body, we might feel better at first, but that is extremely dangerous. In order to disable the mind we must sedate our consciousness with tranquilizers and such, and that will render us completely defenseless.
The point of improvement is as follows.
* Introspection of the mind
I think that in your case the mental side tends to be slightly unsound, and very often your control of your mind is not effective. Do not try hard to control it immediately, but first of all look calmly at the situation. This means introspection is necessary in which you calmly reconsider your self.
There are several methods on how to do introspection, but you should stick to scientific analysis as much as possible so as not to give in to simple preconceptions. You should just analyze the condition your mind is in.
At this stage you shall not at all allow your values to enter the introspection. In other words, do not judge if this is good or bad, moreover values like gratitude etc. should not be allowed to enter the analysis in your situation.
In your current circumstances, if you let your values slip in even just a bit, it will result in you being controlled by the superego, and the superego will then dispatch orders to your ego. And your ego will be forced to obey, become unstable, and might even panic.
* Stability of the mind
While doing introspection in the way described above, you should observe how your mind reacts, for example by becoming more stable or feeling unstable. Analyze it not so much psychologically, but, although it sounds paradoxical, in a way according to physics.
In this way look for a more stable state of mind.
As your mind gets more and more well-balanced, you will not get irritated at or be unsettled by your physical part that does not act the way you expect. This increases your leeway and you can let the body be as it is as your sense of security should slowly get stronger.
But in general it is difficult to control one's mind, and furthermore, in your case, your mind tends to be unsound. So do not make it your principal objective to improve the mental side, but rather entrust yourself to your body's health and get vitality from it.
4. About the physical part
I think that in your case your body is extremely healthy. You complain about health problems here and there, and ill health and pain are tough, but shouldn't we look at them as normal and healthy reactions?
That is why, for instance, you can feel a more than usual physical sensitivity with somebody, deeper than just a limited sexual physiological reaction, which then deepens further and rises to a feeling of happiness resulting from a united body and mind.
Therefore I think it is better to focus on doing exercises for the body rather than the mind, and to aim at achieving your entirety while being led by the body.
The point of improvement is as follows.
* Introspection of the body
The way to do this is by practicing something like yoga, Qi Gong, T'ai Chi, walking etc. In your present condition, when doing introspection of the body, it is likewise not good to let your values or any theories intrude on your introspection.
First of all you should as much as possible introspect your body according to the laws of physics.
If you carelessly let your values or theories slip in, the exercises that were meant for the body will be allowed to invade the mental part before you know it, and the process of the exercises will be disturbed.
To achieve stability of the mind you have to first exclude the mental part and concentrate on the physical part. This needs patience and endurance.
As in your case the mental part has a strong tendency to establish its supremacy, all the more caution is necessary. The improvement of the physical part should be left entirely to the body; the mind should be involved only to the extent of watching over the physical exercises.
* Stability of the body
By doing the exercises described above, you will gradually get a sense of physical stability.
It does take some time, but you should not be hasty.
As you get more aware of it, it will steady, and you will show power worth of all the time and energy you invested.
As your awareness of physical stability increases quite a lot, you will turn your body sensation the way it is to your surroundings and your personal relations. Usually it is the role of the mental part to deal with personal relations, but here we train the body sensation that we have cultivated to lead us.
This will engender our genuinely composed response, our self-possessed response.
Actually, even when talking about introspection, just delving inside oneself does not bring stability.
Correct introspection is a sensation of expanding on the outside while looking inwards.
It could also be called concentrated diffusion.
5. Uniting mind and body
Training in this way, you will start feeling something like your center before you know it.
Looking for something that is already there somewhere is not the way to do it, but rather confirm the stability described above and while doing so you will come to feel your center.
So when you start feeling this kind of sensation, the mental part and the physical part have already started to unite,
You are supposed to have pursued the center of the mind and that of the body independently so as not to mix them up, but when you start feeling the center, the feeling of the mental center and that of the physical center already being united should at the same time start developing.
Even when saying that the mind and the body are one, they are not completely united. Separate aspects always remain, too.
And that is all right like that. When associating with others, it is exactly because they have different sides that we can grow, make new discoveries and are able to have wonderful encounters.
translated by Barbara Inui
Page top
武道の身心空間 top